Урок №6. Комп`ютерно-орієнтовані засоби планування, виконання і прогнозування результатів навчальної, дослідницької і практичної діяльності

Здійснення планування і прогнозування в організаціях, містах, регіонах і на рівні держави сьогодні неможливо без сучасних інформаційних технологій. При цьому першорядне значення приділяється моніторингу факторних показників (регуляторів), їх аналізу з урахуванням впливу на цільовий індикатор, прогнозом можливих змін регуляторів, умов розвитку об'єкта управління, оцінці альтернативних варіантів рішення при виборі найбільш ефективних варіантів.

Сучасні інформаційні технології дозволяють формувати моделі керованих систем з урахуванням не тільки значень вхідних ретроспективних даних, по і з урахуванням структури взаємодії цих даних в конкретному економічному процесі. При цьому існує можливість варіантного моделювання з урахуванням нелінійних взаємозв'язків, "відбудовування" від шумових ефектів, оперативного уточнення сформованої моделі керованого процесу при доповненні необхідною інформацією.
Технологіями, обслуговуючими процеси прогнозування і планування, є комп'ютерні технології, засновані на принципі візуально-інтуїтивного витягу корисної інформації (ВІ-технології). ВІ-технології дозволяють проаналізувати величезний обсяг інформації, представити їх в наочному графічному вигляді і відстежити динаміку зміни параметрів. Одна з переваг даної технології - швидкість сприйняття даних при їх візуальної інтерпретації. По-друге, в процесі колективної роботи замість довгого вивчення кожним членом групи об'ємного матеріалу можливий груповий аналіз в режимі конференції або мозкового штурму.
Інший інформаційною технологією, використовуваної в плануванні і прогнозуванні, є автоматизована інформаційна система (АІС) управління суспільними фінансами країни, регіону, муніципального освіти, яка покликана забезпечити органи державної влади або місцевого самоврядування засобами інформаційної, інструментальної та аналітичної підтримки завдань підготовки і прийняття рішень при управлінні фінансово-бюджетною політикою. Їх впровадження дозволяє організувати колективну роботу фахівців в рамках бюджетного процесу на основі єдиного інформаційного простору, упорядкувати і автоматизувати облікову та експертно-аналітичну діяльність фахівців відомств при управлінні бюджетами відповідних рівнів, забезпечити контроль формування та виконання бюджетів, доступність інформації про бюджетний процес для населення і бізнесу , підвищити якість прийнятих рішень за рахунок використання сучасних інструментів збору та аналізу даних, моделювання і прогнозування бюджетних показників.
Застосування АІС для вирішення завдань планування та прогнозування бюджету дозволяє впорядкувати діяльність органів державної влади / місцевого самоврядування на всіх стадіях формування проекту бюджету, при цьому вся початкова інформація та результати планування і прогнозування бюджету накопичуються в єдиному сховищі даних, що дозволяє забезпечити узгодженість і несуперечність бюджету.
Вимоги чинного законодавства чітко регламентують бюджетний процес, безпосередньо визначають основні напрямки застосування АІС при плануванні і прогнозуванні бюджету: підготовка реєстру видаткових зобов'язань, формування обгрунтувань бюджетних асигнувань, прогнозування доходів бюджету, планування видатків бюджету, планування джерел фінансування дефіциту бюджету, здійснення розрахунків на етапі міжбюджетного регулювання , підготовка бюджетного розпису.

Сучасні засоби інструментальної підтримки управління суспільними фінансами надають можливість перспективного фінансового планування па середньострокову перспективу, розрахунку показників бюджету у відповідності з різними алгоритмами і вихідними даними, у тому числі забезпечують можливість застосування інструментів бюджетування, орієнтованого на результат. Практика показує, що використання сучасних інструментальних засобів для планування і прогнозування бюджету суттєво спрощує процедури контролю виконання регламенту бюджетного планування. Особливістю деяких рішень з управління суспільними фінансами є наявність потужного сучасного інструментарію моделювання і прогнозування бюджетних показників, що істотно підвищує якість і обгрунтованість прийнятих рішень при підготовці проекту бюджету. Такі системи пропонують користувачам широкий спектр математичних методів та інструментів для побудови складних економіко-математичних моделей бюджетних процесів і виконання необмеженого числа різноманітних розрахунків при різних сценарних умовах



Коментарі