Урок 16. Поняття бази даних і систем керування базами даних.

У зв'язку з розвитком інформаційних ресурсів, появою нових  
інформаційних та інформаційно-пошукових систем з'явилась необхідність 
зберігати та опрацьовувати великі набори даних. Ефективна обробка даних 
 
ставить перед розробниками програмного забезпечення ряд задач: як 
 
організувати інформацію в пам'яті обчислювальних машин, які операції по її 
 обробці с найбільш зручними та потрібними. Розвиток методів розв'язання  
таких задач привів у 60-х роках до появи поняття бази даних, яке є одним із 
 центральних в інформатиці.
    Під базою даних (БД) розуміють сукупність взаємозв'язаних та  
спеціальним чином організованих даних деякої предметної області, які 
зберігаються на зовнішніх носіях інформації і доступ до яких мають різні 
 користувачі для розв'язання своїх задач.
    БД зберігаються у файлах даних. Кожний файл даних — це послідовність  
записів певної структури. Записи — інформаційні структуровані одиниці, які 
 
складаються з полів. Кожне поле має своє ім'я і атрибута: тип даних, які в нього 
 
заноситься та довжину — кількість символьних позицій. Проектуючи БД, 
потрібно у структуру записів включити такі поля, які відображають
характеристики об'єктів та зв'язки між ними.
    Основним призначенням бази даних є гарантоване систематизоване збереження даних і надання доступу до них користувачеві або комп’ютерній програмі, тобто забезпечення швидкого пошуку потрібних даних. Електронні бази даних активно використовуються в банківській сфері (облік клієнтів, їх рахунків, проведених виплат та руху коштів), бібліотеках, пошукових системах Інтернету, системах обліку та здійснення оплати за користування електроенергією, газом, холодною та гарячою водою, під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання учнів і в інших сферах діяльності людини.



Сторінка пошуку публікацій у базі даних Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського

    2. Типи баз даних
    Перед створенням БД вибирають модель подання даних у ній, яка визначає і тип. На даний час найбільш широко використовуються ієрархічна, мережева та реляційна моделі даних (відповідно типи БД).
    1) В ієрархічній БД відношення між різними типами записів мають деревоподібну структуру. Елементи такого дерева відношень називають вузлами. На найвищому рівні ієрархії є вузол, який не підпорядковується жодному іншому, він називається коренем дерева. Кожний інший вузол підпорядковується тільки одному вищестоящому.
    2) У мережевих БД кожний елемент (тип записів) може мати довільні зв'язки з будь-якими іншими.
    3) Найбільшого поширення набула реляційна модель, основним способом подання даних у якій є двомірна таблиця. Зв'язки між записами різних типів тут організовуються через спільні поля. Кожний файл даних у такій моделі містить дані, які можна подати у вигляді таблиці, колонки якої відповідають окремим полям, а рядки — записам. До реляційних БД можна звести ієрархічні та мережеві БД.


    3. Системи керування базами даних
    Уже при роботі з першими БД виявилось, що на створення програмного забезпечення для кожної з них витрачається багато часу і зусиль. Тому виникла необхідність у розробці програм універсального характеру відносно змісту тієї інформації, яка зберігається в БД. Це привело до появи систем керування БД як універсального інструменту для створення та експлуатації баз даних.
    Під системою керування базами даних (СКБД) розуміють таку програмну систему, яка забезпечує виконання всіх операцій, які пов'язані із створенням БД, збереженням її на магнітних носіях, обробкою даних, що міститься в БД, розв'язанням прикладних задач, формуванням звітів та підсумкових документів.
    Функціями СКБД є:
    ● можливість здійснювати опис даних та змінювати їх структуру;
    ● маніпулювання даними: виконання над даними операцій, які дозволять розв'язувати різні задачі;
    ● можливість формувати звіти;
    ● система команд для реалізації запитів;
    ● діалогові засоби спілкування з користувачем.
    Добре відомими є СКБД типу dbase (dbase III Plusdbase IVFoxbaseFoxPro). На даний час популярними є СКБД OracleAccessParadoxMySQL.
    База даних у LibreOffice Base є сучасною СКБД, яка не тільки дозволяє працювати з базами даних у власному форматі але й підключатись до інших баз даних, створених наприклад в dBase або MySQL.





        Історія розвитку СКБД налічує більше 30 років. У 1968 році була введена в експлуатацію перша промислова СУБД система IMSфірми IBM. У 1975 році з'явився перший стандарт асоціації по мовам систем обробки даних - Conference of Data System Languages ​​(CODASYL), який визначив ряд фундаментальних понять в теорії систем баз даних, які і досі є основними для мережевої моделі даних. У подальший розвиток теорії баз даних великий внесок був зроблений американським математиком Е. Ф. Коддом, який є творцем реляційної моделі даних. У 1981 році Е. Ф. Кодд отримав за створення реляційної моделі і реляційної алгебри престижну премію Тьюринга Американської асоціації з обчислювальної техніки.


Едгар Франк Кодд

    4. Об'єкти бази даних LibreOffice Base
    Запустити СКБД LibreOffice Base можна одним з кількох способів:
    ● В операційній системі вибрати: Пуск - Усі програми - LibreOffice - LibreOffice Base.
    ● Вибрати: Головне меню - Офіс - LibreOffice Base.
    ● В пошуковому рядку головного меню почати набирати назву LibreOffice Base і запустити ярлик програми, що з'явиться.
    ● Двічі клацнути лівою кнопкою мишки по зображенню файлу файлу БД (файли з розширенням .odb) або один раз по значку програми:


    Після запуску почне працювати майстер баз даних. На першому кроці вибираємо: чи створити нову базу даних чи відкрити існуючий
файл LibreOffice Base чи підключитись до бази даних іншого типу.


    База даних у LibreOffice дозволяє вставляти дані з зовнішніх ресурсів. Джерелом може бути AdabasJDBCODBCADOdBase, текстовий файл, документ електронної таблиці чи дані з адресної книги.
    На другому кроці можна зареєструвати БД і вибрати дії після збереження БД під вказаним іменем.


    Дані з будь-якого файлу БД можуть бути зареєстровані в LibreOfficeТермін "реєструвати" означає, що система LibreOffice з'ясує, де розташовані дані, як вони організовані, як отримати ці дані та інше. Пізніше для підключення до джерел даних можна використовувати команду меню Файл - Помічник - Адреси джерел даних...
    Якщо ми створюємо нову БД, після того як натиснемо кнопку Завершити, потрібно назвати файл БД в діалоговому вікні збереження, а потім можна приступати до роботи з базою даних.
    Файл бази даних крім таблиць, у яких зберігаються дані, БД може містити запити, звіти і форми для бази даних, а також посилання на базу даних, в котрій зберігаються записи. Відомості про форматування також зберігаються в файлі БД.
    У вікні LibreOffice Base окрім стандартних елементів ми можемо побачити в робочій області зліва – значки і назви основних об'єктів БД: таблицізапитиформизвіти. Зверху робочої області розташовано список задач з описом дій, які можна виконати для даних об'єктів. Нижче представлені з власними назвами окремі елементи даного класу об'єктів, а правіше можна проглянули верхній лівий край виділеної таблиці або мініатюрне зображення форми чи звіту (наприклад, щоб з'ясувати чи є там дані).



Коментарі