Основи роботи в середовищі Scilab
1. Знайомство з інтерфейсом
Головне вікно Scilab містить чотири основні вікна: Перегляд файлів; Командне вікно (Консоль); Перегляд змінних; Журнал команд.
У Командному вікні (Консоль) можна спостерігати технічну інформацію про завантаження середовища, після якої система запрошує користувача ввести команду. Початок рядка супроводжується стрілкою (-->), яка й називається запрошенням (command prompt). Середовище працює в режимі інтерпретатора (здійснює пооператорну (покомандну, построкову) обробку команд).
Якщо ввести рядок
-->2*2+69/25 ,
отримаємо відповідь від інтерпретатора:
ans = 6.76
Змінна ans — це зарезервована змінна, в яку зберігається останній «безіменний» результат. Змінна ans може бути використана для проведення ланцюжка обчислень, проміжні результати яких вам не потрібні:
-->2*2ans = 4.-->ans+4ans = 8.
У вікні Перегляд змінних відображається інформація про створені змінні.
Вікно Журнал команд відображає всі команди, які вводив користувач у командний рядок під час поточного сеансу. Сеансом називається відрізок часу, що починається з уведення першої команди після запуску програми, і закінчується закриттям програми.
2. Правила введення інформації в документ
1) Якщо не потрібно виводити результат, то введення інформації закінчується символом «;». Водночас самі обчислення виконуються. Тому, якщо запам'ятовувати результати в змінних, то за потреби з ними в подальшому можна буде виконувати операції.
2) В одному рядку можна ввести кілька операторів і (або) команд. Для цього їх слід відокремлювати символом «,»:
1) Якщо не потрібно виводити результат, то введення інформації закінчується символом «;». Водночас самі обчислення виконуються. Тому, якщо запам'ятовувати результати в змінних, то за потреби з ними в подальшому можна буде виконувати операції.
2) В одному рядку можна ввести кілька операторів і (або) команд. Для цього їх слід відокремлювати символом «,»:
-->2+3, 3+5ans = 5ans =8 // змінна ans містить результат обчислення останнього виразу.
4) Переглянути раніше введені команди можна в командному рядку за допомогою клавіш управління курсором «угору» й «униз». Отримавши доступ до потрібної команди, її можна змінити й знову запустити на виконання.
5) Видалення фрагмента документа, крім тексту, що міститься в командному рядку, системою не дозволяється.
3. Типи даних
У робочій області Scіlab можна визначати змінні, а потім використовувати їх у виразах. Змінна в Scіlab — це іменований масив лише з одним полем, яке зберігає дані деякого типу. Будь-яка змінна до використання у формулах і виразах має бути визначена. Для визначення змінної необхідно записати оператор присвоювання
У робочій області Scіlab можна визначати змінні, а потім використовувати їх у виразах. Змінна в Scіlab — це іменований масив лише з одним полем, яке зберігає дані деякого типу. Будь-яка змінна до використання у формулах і виразах має бути визначена. Для визначення змінної необхідно записати оператор присвоювання
ім'я_змінної = значення
Наберемо в командному вікні рядок:
-->n1=25; n2=65.3; n3="text"; n4=%T; n5=int32(10);
Тим самим ми створили 5 змінних, інформацію про значення й типи яких можна переглянути у вікні Перегляд змінних.
Убудований цілий тип у Scіlab відсутній, тому ціле значення отримуємо за допомогою функції перетворення типів int32(). Змінна n4 має логічний тип і значення %Т, еквівалентне True (%F ~False).
Вектор у Scіlab — це одновимірний масив одного типу даних. Нумерація елементів починається з одиниці. Для створення вектора необхідно перелічити елементи через пропуск у квадратних дужках:
Для створення вектора, елементи якого утворюють арифметичну прогресію, використовується конструкція
Вектор у Scіlab — це одновимірний масив одного типу даних. Нумерація елементів починається з одиниці. Для створення вектора необхідно перелічити елементи через пропуск у квадратних дужках:
Vector = [3 6 8]; // Вектор із 3 елементами
Для створення вектора, елементи якого утворюють арифметичну прогресію, використовується конструкція
<Початкове значення:> <крок>: <кінцеве значення>
Приклад 1. Створимо вектор із початковим значенням -5, кінцевим значенням 10 і кроком між елементами 2.
-->А=-5:2:10А = - 5. -3. -1. 1. 3. 5. 7. 9.-->А(4) // Звернення до елемента вектора А з індексом 4ans = 1.
Для видалення елемента вектора достатньо на його позиції записати конструкцію «[]».
-->А(2)=[] // Видалено елемент А(2)А = -5. -1. 1. 3. 5. 7. 9.
Матриця в Scilab — це двовимірний масив однотипних елементів. У разі створення матриці рядки відділяються крапкою з комою:
-->А=[1 2; 3 4] // створення матриці 2x2А =1. 2.3. 4.
Приклад 2. Для створення матриці можна скористатися стандартною функцією rand(), яка генерує масиви, заповнюючи їх псевдовипадковими числами.
-->A=rand(2,3) // створення матриці 2x3А =0.2113249 0.6653811 0.87821650.7560439 0.6283918 0.0683740
-->А(2,3) // 2 рядок, 3 стовпецьans = 0.0683740
Математичні вирази складаються з чисел, констант, змінних, операторів, функцій і спеціальних знаків. Порядок дій регулюється дужками. Ви вже знаєте основні оператори, які використовуються для запису виразів:
5. Вбудовані функції
Для запису математичних виразів використовуються елементарні математичні функції:
Приклад 3. Обчислити значення виразу
-->х=-4.5; у=8.09;-->с=sqrt(abs(x^2-1))+sin(x)^2с = 5.3430473
Для розв'язування задач теорії чисел і комбінаторики реалізовані вбудовані функції:
Scіlab має вбудовані функції для статистичної обробки даних:
--> help factor
У результаті виконання команди у вікні Перегляд довідки буде відображено інформацію щодо цієї функції.
Коментарі
Дописати коментар